האם הכוח חוזר למעסיקים?

יש מי שזוכר לפי מודעות הדרושים השונות וראיונות העבודה כי לפני עשרים או שלושים שנים הכוח היה אצל החברות ומאז ראינו תהליך שבו עבר הכוח לידי העובדים עם יכולת לדרוש שכר גבוה יותר ותנאים טובים יותר. במיוחד בהיי טק אך גם בתחומים אחרים. הקורונה שינתה מספר דברים: קודם כל יש המון מחפשי עבודה בשוק, מאות אלפים, מצד שני החברות עצמן הורידו מצבת כוח אדם והתרגלו לעבוד בלחץ גדול יותר. כולם חורקים שיניים אבל מתפקדים. מה שגורם למנכ"לים לא להחזיר את כולם לעבודה אלא רק את מי שממש נחוץ. אולי זו הסיבה כי המענקים על החזרת עובדים מחל"ת עבדו פחות. גם מקומות שתמיד פרסמו מודעות דרושים והיו זקוקות לעובדים זמניים וקבועים כמו משרות טלמרקטינג, אנשי מכירות, שליחים שונים פתאום מוצאות את עצמן עם מבקשי עבודה שמוכנים להילחם על המקומות הפנויים אצלם.

אתרי חיפוש עבודה חווים פריחה, משום שיותר אנשים מרגישים יותר מחויבים לחיפוש ומוכנים להשקיע בכך זמן וכסף. יתרה מכך עם הזמן, אותם מבקשי עבודה צוברים תסכול וייאוש מחוסר היכולת למצוא עבודה לפי התנאים שלהם ולכן מתחילים להתפשר ולשלוח קורות חיים גם למשרות פחות רלוונטיות עבורם או כאלו עם שכר נמוך יותר או תנאים טובים פחות ממה שהם רצו מלכתחילה. המעסיקים יכולים לאפשר לעצמם לקלוט עובדים חדשים, צעירים וזולים יותר בתנאים טובים פחות, הם יכולים להעלות את הדרישות למשרות השונות והם יכולים לנסות ולגייס עובדים לשעבר של מתחרים, שיש להם ניסיון והכרות עם השוק הספציפי שלהם. חברות שעובדות מול עובדים מוחלשים כמו עובדים ממגזרים עניים יותר או כאלו שבהם יש כרגע היצע עובדים כמו חלק מעובדי ההייטק, יכולות להוריד את השכר ולא לשמוע תלונות או התמרמרות על כך ולצפות להבנה של העובדים ולנכונות שלהם להיכנס מתחת לאלונקה. אך יש גם חברות שמגייסות – חברות בתחומי האונליין שזכו לפופלריות עולה עם העלייה במכירות המקוונות, מגייסות עשרות עובדים בתפקידים שונים כעובדים קבועים או כפרילנסרים. יש המון מודעות דרושים איקאה. חברות אלו שגם מורגלות יותר בעבודה עם זום או סקייפ מנהלות את מרבית תהליכי הקליטה וההכשרה של העובדים מרחוק ולכן יש גם עלייה במודעות דרושים באר שבע או קריית שמונה. אנו רואים גם גיוסים בחברות פרסום ושיוק דיגטליים בינלאומיים, חברות עם מובילות שוק, מהסיבה הפשוטה שבשוק המקומי דווקא קיימת הצפה של מבקשי עבודה. אך גם חברות ותיקות ומסורתיות יותר כגון כיל או בזק או AIG מגייסות כיום עובדים לפקידים שונים מנציגי מוקד טלפוני ועד לאנשי מכירות. כך שאפשר למצוא אור בקצה המנהרה אם באמת מחפשים אותו.